De Makers
Deze maker experimenteerde met materialen en maakte een vaartuig werkend op een kleine motor

Deze maker experimenteerde met materialen en maakte een vaartuig werkend op een kleine motor

Na meerdere verzoeken en diverse gesprekken, zijn we van start gegaan met onze groep De Makers. Een pilot om ruimte te bieden voor thuiszitters en/of hoogbegaafden om zelf te DOEN & MAKEN in onze maakruimte & het Kunstlaboratorium. 

Focus

Onze focus is vooral het stimuleren van talenten, zelfvertrouwen en autonomie. Met aandacht voor het individu en waar nodig met extra ondersteuning. Onze benadering is niet gericht op “ Ah ja, jij bent/hebt -voeg willekeurige stempel in-, dus dan gaan we jou op deze manier benaderen”. Nee, onze benadering gaat vooral om “ Hallo, wie ben jij en wat ga jij maken?”. En die ruimte, merken we al na een paar keer, is voor velen al zo fijn.

Het is een alternatief voor onderwijs & dagbesteding met als doel om de jonge makers vol vertrouwen opnieuw in het reguliere onderwijs te laten starten. Of juist een nieuwe impuls om als verdieping nieuwe vaardigheden te leren, wanneer dit even niet mogelijk is in het reguliere onderwijs.

Hoe

De makers bedenken zelf wat ze willen maken, wij volgen en begeleiden waar nodig. Elke maker krijgt een eigen dummy om te schetsen, ideeën te verzamelen en het proces vast te leggen. Het gaat namelijk niet om het resultaat, maar vooral het onderzoeken en de ruimte om echt zelf te doen en maken. Werkend met echte gereedschappen en apparaten op eigen tempo.

Tussendoor laten we de makers kennis maken met onze methodieken STEAM, onderzoekend leren en ontwerpen. We introduceren elke maakochtend thema’s rondom kunst, techniek & natuur. Om ze op deze manier te inspireren en ondersteunen in hun eigen ontwerpproces. En waar nodig zullen wij de maker oplossingsgericht coachen op zowel vaardigheden als ontwikkeling.

We hebben hierbij aandacht voor diverse kerndoelen zoals: ‘ Oriëntatie op jezelf en de wereld’ , ‘ Kunstzinnige oriëntatie’ , ‘ Rekenen en wiskunde’ en ‘ Nederlands’. Daarnaast is er veel aandacht voor de ontwikkeling van de sociale en emotionele vaardigheden.

Gewoon zelf een schoorsteen in elkaar zetten van verschillende onderdelen en uiteraard uittesten

Gewoon zelf een schoorsteen in elkaar zetten van verschillende onderdelen en uiteraard uittesten

Vervolg

Nadat we onze plannen hadden gedeeld op een paar plekken om te kijken hoe mensen zouden reageren, hadden we binnen een paar dagen ruim 30 gezinnen die interesse hadden in ons project voor thuiszitters en/of hoogbegaafden. Ontzettend fijn natuurlijk, maar tegelijkertijd ook dubbel. Want de behoefte is dus groot voor een project als De Makers.

We zijn nu gestart met een ochtendgroep en merken dat de eerste reacties heel positief zijn. Sommige makers komen van ver. Letterlijk en figuurlijk. Een maker reist bijvoorbeeld meer dan een uur om bij ons te kunnen maken.

We merken ook dat in de paar keren we verschillende makers op een positieve manier hebben weten te bereiken en te inspireren. Dus hier willen we eigenlijk meer werk van maken.

De eerste stap is dat we als lokatie een AGB registratie als PGB aanbieder hebben aangevraagd t.b.v. maatschappelijke dienstverlening. Dat betekend dat in sommige gevallen jonge makers bij ons terecht kunnen vanuit het PGB budget.

Na de zomervakantie willen we graag dit project vervolgen. De nieuwe data staan al gepland, deze kun je hier vinden. We zoeken daarvoor samenwerking met scholen, organisaties en/of gemeente. Heb je een tip? Wil je eens met ons verder praten? Wil je meer informatie? Download hier wat meer informatie. En neem dan contact op via info@professorloep.nl.

IMC Weekendschool On Tour | Circulair